.

.

vrijdag 23 juni 2023

De ecologische oogst.

Maandag begon het, er was een weersverwachting, van regen, maar je weet nooit waar je aan toe bent, komt er nu wel of geen regen. Het kwam dus niet, maar er stond wel veel op het spel. Het gaat om mijn oogst van de ecologische kapucijners, waar ik al veel werk in heb gestopt. Eerst met het zaaien, want ik moest veel bukken, en dat valt niet mee, als je oud wordt. Toen met het water geven, want met die droogte, sta je steeds voor de vraag, hoe lang moet je water geven, voordat de pomp het begeeft, en nu met de vraag of er regen komt, en de oogst verloren gaat. Dus de knoop door gehakt, en maar gaan oogsten. De tijd was er goed voor, de kapucijners waren rijp, en het weer was goed, buiten de kans van regen om.Ik toog aan het werk, maar moest eerst nog plannen hoe het aan te pakken. Het zijn twee bedden, die ik nog met Stella gemaakt heb, en die halverwege de heuvel zijn aangelegd. Ik begon met het onderste bed, en pakte met mijn rechter en linkerhand de erwten beet, en deed ze in de gereedstaande kruiwagen. Zo ver zo goed. Toen ik aan het eind van het bed was, moest ik naar het andere bed, maar daar moest ik een stap omhoog doen, en dat kostte mij meer moeite, want bij elke stap moest ik me meer inspannen. Ik kwam wel aan het eind van het bed, en het klonk in mijn hoofd steeds, het zijn wel ecologische kapucijners, en er komt regen. En het is nu of nooit! De regen kwam nooit, maar dat wist ik nog niet.Aan het eind van het bed, en na een tweede kruiwagen, had ik de oogst binnen. Maar toen begon het oogsten eigenlijk pas goed, want de kapucijners moesten nog verwijderd worden uit hun meegegroeide bescherming. Ik had wel een aantal planten geoogst, maar de erwten moesten nog uit hun jasje verwijderd worden. Daar ben ik vanaf dinsdag tot donderdag mee bezig geweest, met mijn ecologische kapucijners. Het was een handmatig proces, niets van mechanisch aan, ert voor ert, uit hun basje vandaan halen, en in een gereed staande bak doen. De erwten zaten nog in hun bastje, netjes op een rij, net zoals ze gegroeid waren. De peulen rammelden nog prettig, en klank matig, op een bepaalde klankhoogte, en de wereld om mij heen was in alle rust. Niets om mij heen bewoog. Mijn kat bewoog ook niet, daar was het veel te heet voor. Het is dan om 15 uur, 45 graden, dus tel uit je winst.Ik kon horen of er nog een erwd in zat, door de stengel te bewegen, en zo kon ik horen, of er nog een erwd in zat. Dat is misschien niet zo spectaculair, maar het rammelen van je oogst, en  te horen in je hoofd, dat het toch echt de ecologische oogst van het jaar is, en dat het uniek is dat je dat echt gelukt is, is al een mijlpaal in je leven, in je latere leven, want hoe vaak kun je dat nu nog mee maken?Die kapucijners komen nog uit Nederland, hebben met het vliegtuig hun reis gemaakt, zijn al een keer uit gezaaid, al een keer geoogst, en zien nu voor de tweede keer het levenslicht. Ze kunnen ook nog over hun reis vertellen, en hebben hun taak volbracht. Ik gebruik ze, als eiwitbron, samen met bonen, en behoren tot mijn vaste begeleiding van mijn groenten, die ik dagelijks eet. Allemaal biologisch, ik weet niet of ik daar nu oud van word, maar ik leef mijn leven, en wordt nog door niemand uitgedaagd. Hendrik.

Geen opmerkingen: