.

.

vrijdag 16 april 2021

Hendrik aan het woord, over org-stof en zijn blog.

     Nanette Winnubs.

🌱COMPOSTBOERDERIJ
HENDRIK AAN HET WOORD
Over org-stof en zijn blog.
Sinds het begin van dit avontuur, heb ik een bijzonder contact met Hendrik. Dagelijks reflecteert hij als een raadsheer aan mijn zijde, op wat hij ziet gebeuren in ons proces en geeft daar zijn eigen-wijze visie over. Vanuit zijn overvloedige kennis en levenservaring, verrijkt hij bij voorkeur vanaf de zijlijn onze voedingsbodem. Vandaag verwijs ik graag naar zijn blog die hij door de jaren heen samen met zijn vrouw Stella heeft geschreven. Een enorme bron van interessante informatie. Dat het jullie mag inspireren. Hierbij eerst een van onze recente conversaties:
🍀
"Onder het lopen kwam me een vergelijking voor, om duidelijk te maken wat organische stof betekent voor het kweken van voedsel. Ik dacht eerst aan het begrip bloed, maar dat heeft een functie van transport, en dat doet org-stof niet.
Ik kwam toen op de gedachte dat het dichtbij in je buurt moet liggen, om het te begrijpen, ik kwam toen op het begrip ''zinsbouw''. Immers, als je één of twee woorden verwisseld, denkt de lezer waar heeft ze het over?
Dus org-stof is gelijk aan zinsbouw. Is het niet aanwezig dan groeit er niets, en dat probeerden wij duidelijk te maken, o.a. in het blog, met veel verhaal en foto's en soms films. De permacultuur begint van de andere kant, met veel droomachtige voorbeelden en veel theorie. Ik denk dat het heeft samengehangen met het verschijnen van het boek''De Hobbit''. Vooral de film geeft een uniek, en heeft een ''uniek gevoel'' van buitenleven, in de natuur en weg van de samenleving.
De permacultuur geeft dus aan waar het heen zou moeten, maar geeft niet practice aan, hoe je echt moet beginnen. En dat is zoveel mogelijk org-stof vergaren, en dan ná compostering, de grond zo verbeteren, dat het org-stof op peil komt, dat er voor planten te leven valt, buiten de schaduw, de zon en water om.
Zinsbouw doe je op gevoel, daar is geen regel voor te vinden. Dat gevoel is van jongs af aan opgebouwd door je omgeving, maar ook door je scholing.
Het zou fijn zijn om de scholing voor org-stof in de groep op te bouwen. Je kunt het zien, als de planten frank en vrij er heerlijk stralend bij staan, zonder ziekten zijn, en een afweer hebben tegen plagen en ongedierte. Maar dat is pas als de org-stof is opgebouwd. En daarvoor is weer een traject nodig. Als we over hummus praten in dat inclusief wortels van de dode planten, compost en wat er allemaal nog meer in zit. Maar een intuïtie opbouwen zou een onderdeel van het groepsgebeuren kunnen zijn. Ik denk dat dat eigenlijk de bedoeling is van permacultuur ,je volledig bewust maken van alles wat in de bodem leeft, wat er boven leeft, hoe je daarmee omgaat, en hoe je daarmee dan weer omgaat.
In onze blog praten wij over organische stof, over koolstof, en dat staat gelijk aan hummus. Het is het voedsel voor bacteriën, en die halen er hun energie uit om weer mineralen af te breken, en die mineralen zitten dus weer in steenstof- of grond. Grond is steenstof. In N.L. is alleen klei= steenstof in de vorm van klei plaatsjes, die aangeslibd zijn door de zee, of door de rivier."
🍀
Mochten jullie vragen hebben, dan kan dat via downtoearthportugal@outlook.com. Dan filtert Nanette de berichten zodat het niet te belastend voor me is. Ik sta jullie graag terzijde, maar ben inmiddels de 80 gepasseerd en geniet van de stilte en de natuur.
Dank jullie voor jullie interesse en begrip. Ik wens jullie veel inspiratie & leesplezier.
Hendrik
Jij en 12 anderen
2 opmerkingen
Leuk
Opmerking plaatsen

Geen opmerkingen: