.

.

vrijdag 22 november 2019

Adieux Stella...


We zijn nog maar 6 maanden verder, na Stella´s laatste post over de kankerende landbouw...
En nu volgt hier het bericht van haar overlijden.

Op woensdag 6 November is Stella om 22:30 uur overleden, na een lang en intensief ziekbed. Ze heeft tot het laatste moment gevochten tegen het doodgaan, maar kreeg te maken met toenemende pijn en het besef dat deze strijd ten einde is. Ze heeft toen besloten te stoppen met eten en drinken met de dood tot onvermijdelijk gevolg.

Ze werd donderdag, de volgende dag, gelijk al gecremeerd en vrijdag kreeg ik de urn met haar as aan huis gebracht. Zo snel kan dat hier in Portugal blijkbaar. Zij en ik hebben er voor gekozen verder geen uitvaartdienst te houden. Dat wilden wij niet. 

Er valt nu een groot gat in mijn leven hier in Portugal. Wat ik nog over heb zijn de herinneringen, en die zijn overal aanwezig. Als we in een God zouden geloven, zou ik kunnen denken of zeggen, God heeft haar ziel. Maar daar geloofden zij en ik niet in. Dus zit haar ziel in haar kunstwerken, in haar blog´s, de manier waarop en waarin ze het huis hier heeft ingericht en de manier van leven. In die zin zijn het huis en het blog haar museum en zal ik het zo laten als het is ingericht... 


Een weergave van ons samen zijn...


Video: tekening ´Country life´ door Stella en muziek ´a Drawing´ gecomponeerd en uitgevoerd door Hendrik van Rijn


Zoals Stella haar kunstenaarsschap zelf afsloot: "No obligations... this gives peace at heart, living in this beautiful country with the one person I love... Stella Pintora has ended... we will be fine". ~ https://stellapintora.blogspot.com/


(Voor de oplettende lezer, Stella sloot altijd af met dit sterretje. Een verwijzing naar de latijnse betekenis van haar naam, Ster..)



Groeten voor nu,
Hendrik van Rijn.

Geen opmerkingen: